Wist je dat: In deze reusachtige zandloper de enige in veghel geproduceerde auto staat?
Klokingang
Wist je dat: Deze klok eerst ergens anders heeft gehangen?
Silo's
Wist je dat: Hier ooit 104.000 ton aan veevoeder heeft gestaan?
De haven
Wist je dat: De haven van Veghel een lus heeft om het draaien van de schepen makkelijker te maken?
SieMei Museum
Wist je dat: Hier vroeger mest werd opgeslagen?
Afzakkerij
Wist je dat: Hier miljoenen zakken met kippenvoer gevuld zijn?
Hoofdkantoren
Wist je dat: Duizenden mannen en een vrouw toekijken bij het vergaderen?
Koekbouw + Schip
Wist je dat: De koeien die meer melk gaven ook meer koeken kregen?
Kluisdeur
Wist je dat: Dit de enige pinautomaat is met een authentieke kluisdeur?
De zandloper
Veghel heeft ooit zijn eigen automerk geproduceerd. Op de 38e RAI autotentoonstelling in 1957 werd de Bambino Sport ten doop gehouden. Gemaakt door N.V. Alweco uit Veghel van directeur Henk Albronda. Een driewieler, ook wel dwergauto genoemd. Aangenomen wordt dat er zo’n zestig zijn gemaakt, plus een vierwieler, de Bambino Sport. Maar de Veghelse auto redde het niet. Al in 1958 werd de productie van auto’s in Veghel gestaakt. De fabriek ging een jaar later failliet en de grond van de Zuid-Willemsvaart werd eigendom van mengvoeder firma Cehave. Alweco ging dus ter ziele maar deze Bambino Sport uit 1957 is nog springlevend. De oldtimer is eigendom van verzamelaar Hans Bodewes uit Uden en in bruikleen gegeven aan de Noordkade. Hurkmans autoschade in Veghel bracht het voertuig in de huidige staat. Een uniek collectorsitem.
Klok ingang
Deze grote klok hangt aan de westkade van de Noordkade. Dit is een 600 kilo wegende klok, niet zo maar op te tillen dus. Dit grote sier uurwerk heeft tot 1996 op de gevel van het station van ‘s-Hertogenbosch centraal gehangen. Deze klok moest verwijderd worden in verband met het bouwen van een nieuw station. De stichting SEIMei, gevestigd op de Noordkade, heeft deze klok ontvangen in 2015 van Enexis. Enexis had deze klok ooit aan de NS geschonken.
Silo's
In 1963 werden hier in totaal 52 nieuwe silo’s gebouwd. 24 van deze silo’s waren van beton gemaakt en 28 silo’s werden van staal gemaakt. De stalen silo’s zijn helaas afgebroken om plaats te maken maar de overige betonnen silo’s zijn nog in waanzinnige staat te bewonderen. In deze silo’s werden vooral granen opgeslagen die later in de fabriek zouden worden verwerkt. Deze silo’s waren aangelegd als buffer, als in de winter het kanaal was bevroren werden de granen uit de silo’s gehaald om deze vervolgens te verwerken.
De haven
Veghel is al een lange tijd in bezit van een eigen haven. Deze haven is in 1826 tegelijk met de aanleg van de Zuid-Willemsvaart gegraven. Doordat in veghel de Zuid-Willemsvaart, de tramlijn ‘s Hertogenbosch - Veghel - Helmond en de spoorlijn Boxtel - Wesel samen kwamen werd dit een belangrijk verkeersknooppunt. Met als gevolg dat Veghel voorop liep op het gebied van goederenvervoer.
Rond 1914 toen de CHV werd gevestigd kreeg de haven een nog meer vrachtverkeer. Zo kwamen er continu schepen die in en uit voerden met veevoeder of producten voor het veevoeder. Het veevoeder werd eerst door de werknemers zelf van de schepen afgesjouwd maar door de jaren heen kwamen er steeds meer machines die het de werknemers gemakkelijker maakten. Zo was er bijvoorbeeld een kraantjes dat zakken met veevoeder van het schip naar loods kon verplaatsen en andersom.
De schepen van vroeger konden nog niet achteruit varen, hier is met het bouwen van de haven van Veghel rekening mee gehouden. Zo heeft deze haven aan het einde een lange lus waardoor schepen kunnen draaien en zo de haven weer uit kunnen varen.
SieMei Museum
In het beginstadium van de CHV werden jongens een grote zak in de handen geduwd vanuit het schip met daarin zaad. De jongens moesten deze dan naar de opslagplaats brengen en daar opstapelen. De zakken waren ongeveer 100 kilo per stuk! Later werd hier een kraan gebouwd die de last van de jongens grotendeels afnam.
Als je nu naar de bioscoop gaat om een filmpje te pakken zit je eigenlijk in een bijna 100 jaar oude opslagplaats voor graan!
Afzakkerij
Waar nu veel mensen het glas heffen of rustig wat eten zat vroeger een aantal grote machines om het proces te versnellen. Als de schepen klaar stonden werd het voer in de schepen door middel van een machine in een silo gepompt. Vanuit de silo werd het ‘afgezakt’ naar beneden waar het in jute zakken werd gedaan. Deze juten zakken werden dan weer opgeslagen om vervolgens te verwerken.
Hoofdkantoor
Als er belangrijke beslissingen moesten worden genomen was dat hier. Door de flinke walmen van sigarenrook werden hier de gesprekken gevoerd door de hogen mannen van de Cehave. Omdat Prins Bernard hier ooit op bezoek is geweest kreeg deze
vergaderzaal de naam Bernardzaal.
Koekbouw + Schip
Het veevoeder werd op verschillende manieren gemaakt. Het vormgeven van het veevoeder werd in de veekoekenfabriek gedaan. Deze fabriek is de meest geautomatiseerde inrichting op de Noordkade. Binnen deze fabriek werden voor de koeien het koekenmeel tot koekjes geperst. Hier werden niet alleen koeken gemaakt maar ook brokken, deze waren voor de varkens. Veel boeren gaven het vee te eten op de hoeveelheid dat ze de boer terug gaven. Wanneer een koe bijvoorbeeld veel melk gaf kreeg deze 2 koeken en een koe die veel minder melk gaf kreeg 1 koek. Nadat het veevoeder gemaakt was werd deze in een loods ernaast opgeslagen. Naast die loods zat een grote ruimte waar wagens naar binnen konden rijden en zo vervolgens het voeder opgeladen kon worden.
Kluisdeur
De geldautomaat op de Noordkade is een bijzonder geval. Deze bevindt zich bij de ingang van de Proeffabriek wat vlak naast de skatebaan is. De geldautomaat is herkenbaar aan een flinke oude roestende kluisdeur. Deze kluisdeur zicht bevestigd aan een bescheiden grijs stukje aanbouw met daarop het woord ‘Boerenleenbank’ in de gevel gebikt. Bij deze kluisdeur zit een pinautomaat van de Rabobank, dit is niet heel vreemd want de ‘bo’ in Rabo staat voor ‘Boerenleven Bank’, een bank met een coöperatieve voorsprong. Op de Noordkade vond ook een ijzersterke coöperatie plaats, waardoor deze bank ook goed bij dit terrein past.